False
ItemID | RegulationListID |
|
| InternalComment | Description | InternalComment | ExternalComment | ProductionInstruction | | | | |
159659 | 10480 |
Avfallsförordning
|
SFS 2020:614
|
Kort beskrivning
Ny Avfallsförordning (2020:614) ersätter Avfallsförordningen (2011:927) från 2020-08-01.
Förordningen innehåller bestämmelser om avfall, avfallets hantering och avfallsförebyggande åtgärder. Begreppet hushållsavfall ersätts av "kommunalt avfall".
Nu ska kommuner, företag och verksamheter rapportera in antecknade uppgifter om farligt avfall (t.ex. elektronik, lysrör och olika kemikalier) till ett nytt elektronisk avfallsregister hos Naturvårdsverket. Fram till nu har uppgifterna bara funnits som anteckningar hos verksamheter och bara redovisats på begäran av en tillsynsmyndighet. Detta berör alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar eller handlar med farligt avfall.
Från den 1 november 2020 ska uppgifterna rapporteras till det nya elektroniska avfallsregistret hos Naturvårdsverket.
Senast ändring i lagtext
SFS 2023:139
Avser: nya 3 kap. 5 a, 5 b §§, rubr. närmast före 3 kap. 5 a, 5 b §§
Kommentar: Ändringen innebär att två nya paragrafer med rubriker införs i 3 kapitlet. Rubriken Uttjänta bilar med 5 a § som innebär att en uttjänt bil inte får lämnas till någon annan än en producent eller en auktoriserad bilskrotare. Rubriken Avfall som utgörs av däck med 5 b § som handlar om hur avfall som utgörs av däck som inte är monterade på en uttjänt bil ska sorteras och lämnas. Ikraftträdande 1 maj 2023 i fråga om 5 a § och 1 januari 2024 i fråga om 5 b §
Ikraft: 2023-05-01, överg.best.
Ändring: SFS 2023:139
SFS 2022:1871
Avser: upph. 3 kap. 14 §; ändr. 1 kap. 1, 3, 4 §§, 3 kap. 1, 13, 16 §§, rubr. närmast före 3 kap. 1 §; nya 3 kap. 1 a, 1 b, 1 c, 13 a, 13 b, 14, 15 b, 19 a §§
Kommentar: För att uppfylla krav i EU:s avfallsdirektiv ska kommunerna senast den 1 januari 2024 samla in livsmedels- eller köksavfall som kommunen ansvarar för, genom fastighetsnära insamling och materialåtervinning (3 kap. 1 b §). Den som har bioavfall ska sortera ut avfallsslag och förvara dem skilda från varandra och från annat avfall (3 kap. 1 §). Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om undantag från kraven på utsortering, separat insamling och fastighetsnära insamling. Det finns även möjlighet att ansöka om dispens från vissa av kraven. Även kommunerna får meddela föreskrifter till bestämmelserna. Ändringen träder i kraft den 1 januari 2024.
Ikraft: 2024-01-01, överg.best.
Ändring: SFS 2022:1871
SFS 2022:1307
Avser: upph. 3 kap. 4, 4 a §§; ändr. 1 kap. 1, 8, 9, 13, 19 §§, 3 kap. 5, 13, 16, 18 §§, 5 kap. 12, 18 §§, 7 kap. 1, 2, 4, 5, 6, 8 §§, 8 kap. 7, 9 §§, 9 kap. 2, 3, 4 §§, rubr. närmast före 3 kap. 13 §; nya 3 kap. 4, 4 a, 4 b, 4 c, 4 d, 4 e, 4 f, 4 g, 11 a, 14 a, 15 a §§, 4 kap. 14 a §, rubr. närmast före 3 kap. 11 a §, 4 kap. 14 a §
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2022-08-08, överg.best.
Ändring: SFS 2022:1307
SFS 2022:1308
Avser: ändr. 5 kap. 12 §, 7 kap. 1, 2 §§ i 2021:1008
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2020-08-01 överg.best.
Ändring: SFS 2022:1308
SFS 2022:361
Avser: upph. 10 kap. 4, 5 §§; nuvarande 10 kap. 1, 2, 3 §§ betecknas 10 kap. 2, 3, 4 §§; ändr. rubr. 10 kap.; nya 11 kap., 10 kap. 1 §
Kommentar: Innehållet i Avfallsförordningen uppdateras, ändringar i text.
Ikraft: 2022-06-07
Ändring: SFS 2022:361
SFS 2021:1008
Avser: ändr. 5 kap. 12 §, 7 kap. 1, 2 §§, 9 kap. 3 §; nya 1 kap. 14 a §, 3 kap. 12 a, 12 b §§, rubr. närmast före 3 kap. 12 a §
Kommentar: Ändringar gällande avfall som utgörs av fiskeredskap. Avfall som utgörs av fiskeredskap ska samlas in separat på ett sätt som främjar återanvändning eller materialåtervinning. Den som har avfall som utgörs av fiskeredskap ska sortera ut avfallet från annat avfall och lämna avfallet till: 1. en mottagningsanordning som avses i 3 kap. 5 § förordningen (1980:789) om åtgärder mot förorening från fartyg, om avfallet kommer från ett fartyg som använder hamnen, 2. en producentansvarsorganisation som avses i förordningen (2021:1001) om producentansvar för fiskeredskap, om fiskeredskapet är avsett att användas i yrkesmässig verksamhet, eller 3. en kommun, om fiskeredskapet är kommunalt avfall. Om en elutrustning är inbyggd eller på annat sätt ingår i ett fiskeredskap som har blivit avfall ska elutrustningen avlägsnas innan fiskeredskapet lämnas, om den kan avlägsnas på ett enkelt sätt. Om elutrustningen inte kan avlägsnas på ett enkelt sätt ska fiskeredskapet som har blivit avfall lämnas enligt 5 §.
Ikraft: 2022-01-01
Ändring: SFS 2021:1008
SFS 2020:1302
Avser: nuvarande 3 kap. 2, 4 §§ betecknas 3 kap. 4, 4 a §§; ändr. 1 kap. 1, 10 §§, 3 kap. 3 §, den nya 4 a §, 5 kap. 5, 12 §§, 7 kap. 1, 2 §§, rubr. närmast före 3 kap. 2 §; nya 3 kap. 2 §, 4 kap. 7 a, 7 b, 7 c §§ 5 kap. 7 a §, rubr. närmast före 3 kap. 4 §, 4 kap. 7 a §
Kommentar: Landets kommuner får ta över ansvaret för insamlingen och återvinningen av returpapper från och med 2022. Producentansvaret för returpapper upphävs och tidningarna behöver inte längre ha ansvaret. Kommunerna ska tillhandahålla ett system med lättillgängliga insamlingsplatser för att samla in utsorterat returpapper. Materialåtervinning ska främjas och målet är att minst 90 viktprocent av det returpapper som produceras ska materialåtervinnas. Uppdaterade referenser.
Ikraft: 2021-02-01
Ändring: SFS 2020:1302
SFS 2020:1172
Avser: ändr. 7 kap. 2 §
Kommentar: Den som yrkesmässigt samlar in kommunalt avfall ska senast den 28 februari varje år lämna information till kommunen om det avfall som insamlaren har samlat in i kommunen under föregående kalenderår. Informationen ska innehålla uppgifter om avfallets sammansättning, ursprung och vikt i kilogram.
Ikraft: 2021-01-01
Ändring: SFS 2020:1172
SFS 2020:937
Avser: ändr. 1 kap. 1 §, 6 kap. 19 §, 7 kap. 1 §; nya 6 kap. 22, 23, 24 §§, och närmast före 6 kap. 22, 24 §§, rubr. närmast före 22, 24 §§, rubr. närmast före 6 kap. 21 §
Kommentar: Ändringar gällande kommuners skyldighet att anteckna och rapportera uppgifter om hanteringen av farligt avfall till avfallsregistret. Kommunerna behöver inte anteckna och rapportera hushållens farliga avfall. Det räcker att anteckna och rapportera avfall till avfallsregistret när det transporteras vidare till en annan lagringsplats eller till behandling. Det ska finnas ett transportdokument även vid transport av avfall från hushåll och att dokumentet ska upprättas av transportören.
Ikraft: 2020-12-01
Ändring: SFS 2020:937
SFS 2020:817
Avser: ändr. p 3, 4 ikrafttr.- och övergångsbest
Kommentar: Ändringar i övergångsbestämmelserna gällande ikraftträdandedatumet för kommunernas insamlingssystem. För separat matavfall skjuts det upp till utgången av december 2023 och för förpackningar efter utgången av december 2022.
Ikraft: 2020-12-31
Ändring: SFS 2020:817
SFS 2020:614
Avser: upphäver
Kommentar: Ny Avfallsförordning (2020:614) ersätter Avfallsförordningen (2011:927) från 2020-08-01.
Ikraft: 2020-08-01
Ändring: SFS 2020:614
Visa lagen i fulltext
| Avfallsförordning | https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/avfallsforordning-2020614_sfs-2020-614 |
Krav om källsortering av avfall, särskild hänsyn till farligt avfall och transport av farligt avfall. Krav på rapportering till avfallsregistret senast 2 dagar efter borttransport av farligt avfall. Förtydligat krav kring sortering av förpackningar från 2023.
|
1) Utsortering av vissa fraktioner
2) Giltigt tillstånd eller anmälan vid transport av avfall och farligt avfall (anlitad entreprenör eller egna transporter)
3) Upprättade, undertecknade och sparade transportdokument eget farligt avfall.
4) Anteckningar farligt avfall
5) Genomförda rapporteringar till avfallsregistret eller avtalat rapporteringsansvar med entreprenör
|
27
|
|
159699 | 10480 |
Förordning om producentansvar för förpackningar
|
SFS 2022:1274
|
Kort beskrivning
Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar innehåller bestämmelser om utformning av förpackningar och om ett system för utökat producentansvar för avfallshantering av förpackningar.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2023. Genom förordningen upphävs förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar, och förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar.
Förordningen syftar till att minska mängden förpackningar och förpackningsavfall och begränsa skadligheten för miljön av material och ämnen i förpackningar. Producenterna ska ta ett operativt eller finansiellt ansvar för att samla in och behandla förpackningsavfall. Förpackningsavfall ska tas om hand på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, nå materialåtervinning målen i 2 kap., och minska nedskräpningen.
Senast ändring i lagtext
SFS 2022:1275
Avser: ändr. 3 kap. 6, 11 §§, 4 kap. 3 §, 11 kap. 3 §
Kommentar: Denna ändring är författningsteknisk och görs på grund av beslutet om en ny förpackningsförordning. Innehållet i sak är inte nytt utan motsvaras av bestämmelser i 2018 års förpackningsförordning som ännu inte har trätt i kraft.En flaska för dryck som är en engångsplastprodukt får endast tillhandahållas på den svenska marknaden av en producent om minst 30 procent av plastinnehållet i flaskan består av återvunnen plast.En producent som på den svenska marknaden tillhandahåller en flaska för dryck som är en engångsplastprodukt ska senast den 31 mars varje år lämna uppgifter till Naturvårdsverket om hur mycket återvunnen plast som har använts i flaskorna under det närmast föregående kalenderåret.Träder i kraft den 1 januari 2029 i fråga om 3 kap. 11 § och 4 kap. 3 § och i övrigt den 1 januari 2030.
Ikraft: 2029-01-01, överg.best.
Ändring: SFS 2022:1275
SFS 2022:1424
Avser: ändr. 1 kap. 31 §, 3 kap 7 §, 9 kap. 4 §, 11 kap. 5 §, p 18 ikrafttr.- och övergångsbest.
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2022-09-29 publicerad
Ändring: SFS 2022:1424
Visa lagen i fulltext
| Förordning om producentansvar för förpackningar | https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20221274-om-producentansvar-for_sfs-2022-1274 |
Förpackningar ska utformas så att de kan återanvändas/återvinnas. System för insamling av förpackningar ska finnas.
|
1) Ansluten till producentansvarsorganisation (Förpackningsinsamlingen) om relevant
|
|
|
159670 | 10480 |
Hygieniska gränsvärden
|
AFS 2018:1
|
Kort beskrivning
Hygieniska gränsvärden (AFS 2018:1). Denna föreskrift om hygieniska gränsvärden (AFS 2018:1) gäller från och med den 21 augusti 2018.
Ersätter AFS 2015:7
Föreskrifterna om hygieniska gränsvärden gäller i alla verksamheter där luftföroreningar förekommer. Luftföroreningar kan vara allt från kvartsdamm till gaser. Gränsvärden finns för drygt 500 farliga olika ämnen.
Senast ändring i lagtext
AFS 2022:5
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Innebär att fem ämnen får sänkta gränsvärden. De ämnen som får sänkta gränsvärden är akrylnitril, bensen, N,N-dimetylformamid, nickel (metall) och nickelföreningar.Träder i kraft den 5 april 2024. Gränsvärdet för akrylnitril träder i kraft den 5 april 2026. Gränsvärdet för bensen träder i kraft den 5 april 2026. Gränsvärdet för nickelföreningar träder i kraft 18 januari 2025.
Ikraft: 2024-04-05
Ändring: AFS 2022:5
AFS 2021:3
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Ändringen innebär att raden för arseniktrihydrid tas bort från bilaga 1.
Ikraft: 2021-09-27
Ändring: AFS 2021:3
AFS 2020:6
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Hygieniska gränsvärden revideras. 15 ämnen revideras varav 11 får nya eller sänkta gränsvärden, bl a beryllium, dieselavgaser, MOCA och N-metyl-2-pyrrolidon (NMP). Kravet på tillstånd för att hantera MOCA tas bort, då ett gränsvärde förs in.
Ikraft: 2021-02-20
Ändring: AFS 2020:6
Visa lagen i fulltext
| Hygieniska gränsvärden | https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/hygieniska-gransvarden-afs-2018-1.pdf |
Det hygieniska gränsvärdet för ett ämne är den högsta godtagbara halten av ämnet i luften på arbetsplatsen. Hygieniska gränsvärden gäller för damm, rök, dimma, gas och ånga. Även dieselavgaser.
|
1) Förekomst av gränsvärdesbegränsad exponering.
2) Genomförda mätningar
|
|
|
159671 | 10480 |
Kemiska arbetsmiljörisker
|
AFS 2011:19
|
Kort beskrivning
Syftet med dessa föreskrifter är att fastställa hur ohälsa och olycksfall orsakade av kemiska riskkällor i arbetet ska förebyggas. Föreskrifterna gäller alla verksamheter där kemiska riskkällor kan förekomma.
Men i arbetsgivares hushåll får man göra undersökning och riskbedömning enligt 5 § första stycket utan att tillämpa 6–10 §§. Detsamma gäller för allmänt tillgängliga kemiska produkter för disk och städning i samband med arbetstagarnas utnyttjande av pentryn, lunchrum eller liknande för eget bruk.
Senast ändring i lagtext
AFS 2022:4
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Ändringen innebär att arbetsgivaren även ska föra register över arbetstagare som har exponerats för ohälsosamma nivåer av reproduktionstoxiska ämnen. Dessa register ska sparas i minst 5 år. Träder i kraft den 5 april 2024.
Ikraft: 2024-04-05
Ändring: AFS 2022:4
AFS 2022:1
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Nya regler om utbildningskrav för diisocyanater. För att undvika dubbelreglering kommer utbildningskraven, för de diisocyanater som omfattats av begränsningen i Reach-förordningen, att tas bort i föreskrifterna om kemiska arbetsmiljörisker när begränsningen börjar gälla. Dubbelreglering är när samma krav finns i flera lagar. Övriga krav som gäller för diisocyanater, till exempel medicinska kontroller, kommer att finnas kvar i föreskrifterna om kemiska arbetsmiljörisker. Utbildningskravet vid hantering av diisocyanater berör de som hanterar diisocyanater. Det kan till exempel handla om de som arbetar inom färgindustrin, tillverkning av lim, lack, skumisolering, stoppning och plastvaror. Kraven finns i Reach-förordningen som en begränsning i post 74 bilaga XVII och börjar gälla 24 augusti 2023.
Ikraft: 2023-08-24
Ändring: AFS 2022:1
AFS 2020:7
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Verksamheter med arbetstagare som riskerar att exponeras för dieselavgaser eller hudexponeras för använda mineraloljor kommer att få ökade krav. Dieselavgaser och arbete som innebär hudexponering för vissa använda mineraloljor kommer att omfattas av 38, 40, 41 och 44 §§, särskilt kraven på carcinogena, mutagena reproduktionsstörande ämnen.
Ikraft: 2021-02-20
Ändring: AFS 2020:7
AFS 2019:9
Avser: ändr. 37 a, 37 f, 37 g, 38 och 50 §§; ändr. rubrikerna närmast före 37 f och 50 §§
Kommentar: Ändringar med anledning av de nya föreskrifterna om medicinska kontroller i AFS 2019:3. Skrivningar som definierar vissa allergiframkallande kemiska produkter ändras bl a och som handlar om medicinska kontroller.
Ikraft: 2019-11-01
Ändring: AFS 2019:9
AFS 2018:2
Avser: lydelse 4, 9, 18, 20, 23, 37 a, 37 e och 41 §§, 18, 20, 20 a och 36 §§ och bilaga 1
Kommentar: Gäller bl.a. ändrade krav av märkning på behållare och rörledningar. T.ex. märkning med faropiktprogram. Om märkning ej är gjord korrekt ska sanktionsavgift betalas. Undantaget rörledningar som endast innehåller tryckluft där ingen avgift utgår.
Ikraft: 2018-08-21
Ändring: AFS 2018:2
AFS 2017:4
Avser: 2a och 4e stycket tas bort
Ikraft: 2017-12-01
Ändring: AFS 2017:4
AFS 2014:43
Avser: dels att 4, 18–22, 26, 36, 37a–38, 41, 49, 50 och 52 §§
Kommentar: dels att det ska införas åtta nya paragrafer, 20 a och 37 a–g §§ och närmast före 20 a, 37 a–f §§ nya rubriker allmänna råden till 4, 6, 12–13, 18–22, 33, 38 och 41 §§ dels att allmänna råd till 20 a, 37 a–c, och 37 e–f §§ ska införas
Ikraft: 2015-06-01
Ändring: AFS 2014:43
AFS 2014:05
Avser: 19, 20, 23, 41, 45, 47 och 50–52 §§ samt rubriken närmast före 52 §
Ikraft: 2014-07-01
Ändring: AFS 2014:05
Visa lagen i fulltext
| Kemiska arbetsmiljörisker | https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/kemiska-arbetsmiljorisker-2011-19-foreskrifter/ |
Krav på kemikaliehantering
|
1) Uppdaterad kemikalielista med farokoder
2) Tillgänglig personlig skyddsutrustning
3) Tillgängliga säkerhetsdatablad
4) Godkänd förvaring
|
|
|
159676 | 10480 |
Miljöbalken
|
SFS 1998:808
|
Kort beskrivning
Bestämmelserna i miljöbalken syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö. En sådan utveckling bygger på insikten att naturen har ett skyddsvärde och att människans rätt att förändra och bruka naturen är förenad med ett ansvar för att förvalta naturen väl.
Senast ändring i lagtext
SFS 2022:1799
Avser: ändr. 17 kap. 3 §, 29 kap. 9, 12, 13 §§; ny 29 kap. 4 b §
Kommentar: Ny straffbestämmelse för otillåten fartygsåtervinning. Fartygsägare kan dömas till böter eller fängelse i högst två år om de inte använder rätt anläggning för att återvinna ett fartyg. Anläggningen ska t.ex. vara auktoriserad av behöriga myndigheter och uppfylla vissa miljö- och hälsokrav. Träder i kraft den 1 mars 2023.
Ikraft: 2023-03-01
Ändring: SFS 2022:1799
SFS 2022:946
Avser: ändr. 29 kap. 9 §
Kommentar: Regler gällande straffbestämmelser till EU:s förordning om fartygsåtervinning. Bestämmelserna innebär att fartygsägare kan få böter om de lämnar vilseledande eller oriktiga uppgifter när fartygets återvinningsplan upprättas. Driftsansvariga för återvinningsanläggningarna kan få böter om ett fartyg återvinns på ett annat sätt än vad som är bestämt enligt fartygets återvinningsplan. Lagändringarna ska börja gälla den 1 september 2022.
Ikraft: 2022-09-01
Ändring: SFS 2022:946
SFS 2022:1272
Avser: 31 kap. 9 §
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2022-09-01
Ändring: SFS 2022:1272
SFS 2022:1248
Avser: ändr. 5 kap. 11 §, rubr. närmast före 26 kap. 19 §
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2023-01-01
Ändring: SFS 2022:1248
SFS 2022:1108
Avser: ändr. 15 kap. 34 §, 26 kap. 30, 32, 33 §§, 27 kap. 1 §, 29 kap. 5 §, 30 kap. 3 §; nya 26 kap. 30 a, 31 a, 32 a §§, 27 kap. 1 a §
Kommentar: Myndigheter får större möjligheter att kontrollera produkter. Ändringen innebär att marknadskontroll myndigheterna får utökade möjligheter att kontrollera att produkter som tillhandahålls på EU:s inre marknad uppfyller de krav som finns. Det kan handla om säkerhetskrav eller krav för att skydda människors hälsa eller miljön. Det innebär att svenska lagar anpassas till EU-regler.
Ikraft: 2022-07-25
Ändring: SFS 2022:1108
SFS 2022:1100
Avser: nuvarande 26 kap. 13 a § betecknas 26 kap. 13 b §; ändr. 9 kap. 6 e §, 15 kap. 15, 21, 22, 35 §§, 16 kap. 3 §, 19 kap. 5 §, 21 kap. 1 §, 22 kap. 1, 1 d §§, 24 kap. 5 §, 26 kap. 2 §, 27 kap. 5 §, 29 kap. 9 §, rubr. närmast före 26 kap. 13 a § sätts närmast före 26 kap. 13 b §; nya 15 kap. 16 b, 36 a, 36 b, 36 c §§, 22 kap. 1 f, 13 a, 25 h §§, 26 kap. 13 a §, rubr. närmast före 15 kap. 36 a §
Kommentar: Skärpta krav kring miljöfarlig verksamhet, gällande utvinnings verksamhet, avfallshantering och producentansvar. Krav på att den som sysslar med miljöfarlig anmälningspliktig verksamhet ska kunna lämna garantier för att kostnader för en eventuell återställning ska kunna betalas. Straff ska kunna utdömas när avfall överlämnas till någon som inte har gjort de anmälningar eller har de tillstånd som krävs för avfallshanteringen. Detta är tänkt att förbättra avfallshanteringen, men också att leva upp till EU:s utvinnings avfallsdirektiv.
Ikraft: 2023-01-01
Ändring: SFS 2022:1100
SFS 2022:788
Avser: ikrafttr. av 2010:968
Kommentar: Regeringen föreskriver att lagen (2010:968) om ändring i miljöbalken ska träda i kraft den 12 juli 2022.
Ikraft: 2022-09-01
Ändring: SFS 2022:788
SFS 2022:727
Avser: nya 9 kap. 6 j, 6 k §§
Kommentar: Förbud mot utvinning av kol, olja och naturgas och skärpta regler för utvinning i alunskiffer Tillstånd kommer inte längre att ges till gruvdrift eller utvinnings verksamhet för dessa ämnen. Den som ansöker om tillstånd för att bryta, så kallad bearbetningskoncession, i alunskiffer måste uppfylla ett lämplighetskrav.
Ikraft: 2022-07-01
Ändring: SFS 2022:727
SFS 2022:606
Avser: Ändring utgår
Kommentar: Enligt riksdagens beslut föreskrivs att lagen (2018:1862) om ändring i lagen (2013:325) om ändring i lagen (2010:968) om ändring i miljöbalken ska utgå.
Ikraft: 2022-01-01 uppskattat
Ändring: SFS 2022:606
SFS 2022:605
Avser: ändr. 10 kap. 19 § i 2018:1861
Kommentar: Mindre lagändringar för att genomföra internationella bestämmelser om radiologiska skador och skador vid sjötransporter. Lagändringarna är av lagteknisk karaktär med anledning av att 2010 års HNS-konvention inte har börjat gälla än. HSN-konventionen är en internationell konvention om ansvar och ersättning för skada i samband med sjötransport av farliga och skadliga ämnen.
Ikraft: 2022-01-01 uppskattat
Ändring: SFS 2022:605
SFS 2021:1018
Avser: ändr. 29 kap. 13 §
Kommentar: Aggressionsbrott ska kriminaliseras. Så kallat aggressionsbrott kriminaliseras i svensk rätt och att Sverige samtidigt godkänner de ändrade regler som bland annat ger Internationella brottmålsdomstolen rätt att döma för det brottet. Aggressionsbrott avser det individuella ansvar som personer i ledande ställning har för en stats användning av våld mot en annan stat.
Ikraft: 2022-01-01
Ändring: SFS 2021:1018
SFS 2021:881
Avser: upph. 15 kap. 18 §, 27 kap. 7 §, rubr. närmast före 27 kap. 7 §; nuvarande 15 kap. 9 § betecknas 15 kap. 8 a §; ändr. 14 kap. 8 §, den nya 15 kap. 8 a §, 15 kap. 12, 13, 15, 16, 17, 21 §§, 27 kap. 4 §, 29 kap. 4, 11 §§, rubr. närmast före 15 kap. 12 §; nya 15 kap. 9, 16 a §§
Kommentar: Det blir straffbart att skräpa ned även med enstaka småskräp. En sådan ringa nedskräpningsförseelse var tidigare inte straffbar. Ändringarna innebär främst att riksdagen ger regeringen, eller den myndighet som regeringen utser, rätt att besluta om de regler som behövs för att genomföra två EU-direktiv om engångsplastprodukter och avfall. Ändringarna gör det exempelvis möjligt att i framtiden utöka det så kallade producentansvaret för avfall till att omfatta fler produkter. Lagändringarna börjar gälla den 1 november 2021, förutom ändringen för ringa nedskräpningsförseelse som börjar gälla den 1 januari 2022.
Ikraft: 2021-11-01
Ändring: SFS 2021:881
SFS 2021:876
Avser: upph. 17 a kap.; ändr. 24 kap. 1, 18 §§
Kommentar: Lagändringar som kan förlänga kalkbrytningstillstånd. Tillfälliga ändringar i miljöbalken som ska göra det möjligt för regeringen att pröva en ansökan om förlängt tillstånd för kalkstensbrytning. Regeringen ska i vissa undantagsfall kunna pröva en ansökan om tidsbegränsat till | |