Klicka på en rad för att visa mer information
|
|
Hjälp
|
|
False
ItemID |
|
| InternalComment | Description | InternalComment | ExternalComment | ProductionInstruction |
19834812 |
* Producentansvar om elutrustning (förordning)
|
SFS 2014:1075
|
Kort beskrivning
Ersätter SFS 2005:209 (fr. 2014-10-15)
Denna förordning syftar till att
1. främja åtgärder som minskar mängden elutrustning som blir avfall,
2. minska de problem för människors hälsa och miljön som elavfall ger upphov till,
3. producenter ska ta ansvar för de problem som elavfall ger upphov till och till att ge dem drivkrafter att vidta avfallsförebyggande åtgärder,
4. underlätta för innehavare av elavfall att lämna ifrån sig avfallet,
5. all elutrustning som trots avfallsförebyggande åtgärder blir avfall ska samlas in och även i övrigt hanteras på det sätt som ger bäst resultat för människors hälsa och miljön med hänsyn till att avfallet bör förberedas för återanvändning, materialåtervinnas, återvinnas på annat sätt eller bortskaffas i den nu angivna prioriteringsordningen, och
6. främja resurseffektivitet och att nå målen för återvinning i förordningen.
Senast ändring i lagtext
SFS 2022:1276
Avser: upphäver
Kommentar: Förordning (2022:1276) om producentansvar för elutrustning började gälla den 1 januari 2023. Genom förordningen upphävs förordningen (2014:1075) om producentansvar för elutrustning. Denna förordning innehåller bestämmelser om ett system för utökat producentansvar för hantering av avfall från elutrustning. Förordningen syftar till att elutrustning ska utformas och framställas på ett sådant sätt att uppkomsten av avfall förebyggs.Producenter ska ta ansvar för de problem som elavfall ger upphov till och underlätta för innehavare av elavfall att lämna ifrån sig avfallet. All elutrustning som trots avfallsförebyggande åtgärder blir avfall ska samlas in och hanteras på bästa sätt. Producenter ska anmäla sig och rapportera uppgifter till Naturvårdsverket, även om man är medlem i ett kollektivt insamlingssystem för elavfall. Den som tillverkar eller importerar elutrustning har ett stort ansvar för att insamling av elavfall fungerar. I förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken finns bestämmelser om avgifter. Bestämmelser om miljösanktionsavgifter finns i förordningen (2012:259) om miljösanktionsavgifter.
Ikraft: 2022-06-30 publicerad
Ändring: SFS 2022:1276
SFS 2022:401
Avser: ändr. 21 a §
Kommentar: Definitionen av begreppet "medicintekniska produkter för in vitro-diagnostik eller tillbehör till sådana produkter" ändras.
Ikraft: 2022-05-26
Ändring: SFS 2022:401
SFS 2022:130
Avser: ny 65 a §, rubr. närmast före 65 a §
Kommentar: Uppgifter som lämnas till Naturvårdsverket enligt denna förordning får användas av Naturvårdsverket för att framställa statistik.
Ikraft: 2022-04-01
Ändring: SFS 2022:130
SFS 2021:751
Avser: ändr. 22 §
Kommentar: Hänvisningen till förordningen (2000:208) om producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer tas bort.
Ikraft: 2023-01-01
Ändring: SFS 2021:751
SFS 2021:637
Avser: ändr. 21 a §
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2021-07-15
Ändring: SFS 2021:637
SFS 2020:703
Avser: ändr. 2, 3, 4, 8, 9, 11, 12, 15, 21 a, 24, 30, 36, 56, 63, 65, 71, 74 §§, rubr. närmast före 29 §; nya 61 a, 61 b §§, rubr. närmast före 61 a §
Kommentar: Nya bestämmelser om insamlingssystemens rapporteringsskyldighet. Definitionen av "släppa ut en elutrustning på unionsmarknaden" ändras något. Bestämmelser gällande producentrepresentant ändras lite. Begreppet "operativt tillsynsansvar" byts ut mot tillsynsansvar. Uppdaterade hänvisningar till regler.
Ikraft: 2020-08-01
Ändring: SFS 2020:703
SFS 2020:24
Avser: ändr. 7, 8, 24, 57, 64 §§
Kommentar: Registret över producenter ska vara ett hjälpmedel i Naturvårdsverkets tillsyn enligt elavfallsförordningen. Begrepp som konsumentelutrustning och uttrycket ”göra en elutrustning tillgänglig” förtydligas. Ändringarna görs för att kunna genomföra elavfallsdirektivet (WEEE).
Ikraft: 2020-03-01
Ändring: SFS 2020:24
SFS 2018:2007
Avser: upph. 14, 16 §§; ändr. 12 15 §§
Kommentar: Med avfall, avfallsförebyggande åtgärder, återanvändning, återvinna avfall, förbereda avfall för återanvändning, materialåtervinna avfall, bortskaffa avfall, behandla avfall och samla in avfall avses i denna förordning detsamma som i 15 kap. miljöbalken. Definitionen ”samla in” utgår m fl utgår.
Ikraft: 2019-01-05
Ändring: SFS 2018:2007
SFS 2018:1468
Avser: ändr. 12 §; ny 38 a §
Kommentar: Med avfall, avfallsförebyggande åtgärder, återvinna avfall och behandla avfall avses i denna förordning detsamma som i 15 kap. miljöbalken. Bestämmelser om ekodesign finns i lagen (2008:112) om ekodesign och förordningen (2016:187) om ekodesign.
Ikraft: 2018-09-01
Ändring: SFS 2018:1468
SFS 2018:516
Avser: ändr. 5 §
Kommentar: Hänvisningen till strålskyddslagen uppdateras.
Ikraft: 2018-06-01
Ändring: SFS 2018:516
SFS 2016:815
Avser: 2, 3, 4 §§ (Hänvisningar till nya kapitel Miljöbalken om avfall)
Ikraft: 2016-08-02
Ändring: SFS 2016:815
SFS 2015:563
Avser: 2, 37 §§; ny 67 a §
Ikraft: 2015-10-13
Ändring: SFS 2015:563
SFS 2015:28
Avser: 24 §
Ikraft: 2015-03-01
Ändring: SFS 2015:28
SFS 2014:1078
Avser: upph. 20, 21, 25, 26, 27, 28 §§, bilaga 1; nuvarande 19 § betecknas 21 §, nuvarande bil. 2 betecknas bil.; ändr. den nya 21 §, 39 §, rubr. närmast före nuvarande 19 § sätts närmast före den nya 21 §; nya 19, 20, 22, 25, 26, 27, 28 §§
Ikraft: 2018-08-15
Ändring: SFS 2014:1078
Visa lagen i fulltext
| * Producentansvar om elutrustning (förordning) | http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/_sfs-2014-1075 |
19834382 |
*Upphör* Elsäkerhet vid arbete i yrkesmässig verksamhet
|
ELSÄK-FS 2006:1
|
Kort beskrivning
Elsäkerhetsverket föreskriver att Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd
(ELSÄK-FS 2006:1) om elsäkerhet vid arbete i yrkesmässig verksamhet ska upphöra
att gälla den 1 november 2021, utan att ersätta den med nya föreskrifter. Reglerna finns i arbetsmiljölagstiftningen: i Arbetsmiljölagen, i AFS 2001:1 och Arbetsmiljöförordningen.
Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elsäkerhet vid arbete i yrkesmässig verksamhet
Dessa föreskrifter gäller arbete i yrkesmässig
verksamhet på eller i närheten av sådana elektriska
starkströmsanläggningar och elektriska anordningar där
det finns elektrisk fara för dem som deltar i arbetet. Med
elektrisk fara menas risk för personskador på grund av
strömgenomgång eller verkan av kortslutning eller ljusbåge.
Föreskrifterna gäller inte för arbete på luftfartyg eller andra
fartyg än fritidsbåtar.
I föreskrifterna används begreppet anläggning som en
sammanfattande benämning på elektriska starkströmsanläggningar
och elektriska anordningar.
Senast ändring i lagtext
ELSÄK-FS 2021:7
Avser: Se dokumentet
Kommentar: Elsäkerhetsverket föreskriver att Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd (ELSÄK-FS 2006:1) om elsäkerhet vid arbete i yrkesmässig verksamhet ska upphöraatt gälla den 1 november 2021, utan att ersätta den med nya föreskrifter. Reglerna finns i arbetsmiljölagstiftningen: i Arbetsmiljölagen, i AFS 2001:1 och Arbetsmiljöförordningen.
Ikraft: 2021-11-01
Ändring: ELSÄK-FS 2021:7
Visa lagen i fulltext
| *Upphör* Elsäkerhet vid arbete i yrkesmässig verksamhet | http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%c3%b6reskrifter/2006-1.pdf |
19838008 |
*Upphör* Förordningen om producentansvar för förpackningar
|
SFS 2018:1462
|
Kort beskrivning
Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar träder i kraft den 1 januari 2023. Genom förordningen upphävs förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar, och förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar.
SFS 2018:1462 ersätter förordningen (2014:1073) om producentansvar för förpackningar den 1 januari 2019.
Insamlingen av returpapper och förpackningsavfall av de vanligaste materialen ska samlas in bostadsnära (fastighetsnära) eller kvartersnära. Det är producenterna av förpackningar och tidningspapper som ska bekosta insamlingen, inte kommuner och bostadsrättsföreningar.
För att aktörerna ska få tid att anpassa sig så kommer servicen på insamlingen att höjas stegvis 2021 och 2025.
Syftet med denna förordning är att:
1. minska mängden förpackningsavfall genom att
a) förpackningar ska framställas på ett sådant sätt att deras volym och vikt begränsas till den nivå som krävs för att upprätthålla en god säkerhets- och hygiennivå, och
b) förpackningar endast används när det är nödvändigt,
2. begränsa skadligheten för miljön av material och ämnen i förpackningar,
3. producenterna ska tillhandahålla eller ansluta sig till ett insamlingssystem som tar operativt och finansiellt ansvar för att samla in och behandla förpackningsavfall,
4. förpackningsavfall ska tas om hand på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, och
5. nå de mål för materialutnyttjande som anges i 17-25 §§.
Senast ändring i lagtext
SFS 2022:1274
Avser: Upphäver
Kommentar: Förordning (2022:1274) om producentansvar för förpackningar träder i kraft den 1 januari 2023. Genom förordningen upphävs förordningen (2018:1462) om producentansvar för förpackningar, och förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar.
Ikraft: 2023-01-01
Ändring: SFS 2022:1274
SFS 2021:1004
Avser: ändr. 40 a, 40 b, 73 a §§
Kommentar: En flaska för dryck som är en engångsplastprodukt får endast tillhandahållas på den svenska marknaden av en producent om minst 30 procent av plastinnehållet i flaskan består av återvunnen plast. En producent som på den svenska marknaden tillhandahåller enflaska för dryck som är en engångsplastprodukt ska senast den 31 mars varjeår lämna uppgifter till Naturvårdsverket om hur mycket återvunnen plastsom har använts i flaskorna under det närmast föregående kalenderåret. Uppgifter om vad rapporten bör innehålla anges i 73 a §.
Ikraft: 2023-01-01
Ändring: SFS 2021:1004
SFS 2021:1003
Avser: nuvarande 25 a § betecknas 25 e §; ändr. 2, 8, 10, 25 e, 29, 49, 72, 73, 79 §§; nya 4 a, 9 a, 11, 25 a, 25 b, 25 c, 25 d, 36 a, 36 b, 36 c, 40 a, 40 b, 40 c, 41 a, 73 a, 73 b §§, rubr. närmast före 25 a, 25 c, 25 e, 36 a, 36 b, 40 a, 40 c, 73 b §§
Kommentar: Regler gällande mål för minskad nedskräpning, mål för användning av återvunnen plast i plastförpackningar, om målen inte uppnås, ombud i ett annat EES-land, ombud i Sverige och utformningen av dryckesbehållare. En engångsflaska för dryck som är tillverkad av polyetentereftalat (PET) som huvudsaklig komponent får endast tillhandahållas på densvenska marknaden av en producent om flaskan innehåller minst 25 procentåtervunnen plast. En dryckesbehållare får endast tillhandahållas på den svenskamarknaden av en producent om dryckesbehållaren är utformad så att korkaroch lock som är gjorda av plast är fästa vid behållaren under hela använd-ningen. Med producent avses i denna förordning den som yrkesmässig för in en förpackad vara till Sverige, tillverkar en förpackning i Sverige, för in en förpackning till Sverige, eller säljer en förpackad vara eller en förpackning till Sverige från ett annat land.
Ikraft: 2022-01-01
Ändring: SFS 2021:1003
SFS 2020:1299
Avser: ändr. 52, 53, 64, 65 §§
Kommentar: Alla referenser till upphävda Förordningen (2018:1463) om producentansvar för returpapper tas bort.
Ikraft: 2022-01-01
Ändring: SFS 2020:1299
SFS 2020:815
Avser: ändr. 3, 72 §§, p 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ikrafttr.- och övergångbest
Kommentar: Ikraftträdande datum skjuts fram. Bestämmelserna om när kommunerna ska ha ordnat separat insamling av matavfall skjuts fram till den 31 december 2023. Det nuvarande sättet att samla in förpackningar genom bostadsnära insamling av kommuner eller avfallsföretag är tillåten tillsvidare. Förpackningsindustrin kommer att ta över det ansvaret först den 1 januari 2023.
Ikraft: 2020-12-31
Ändring: SFS 2020:815
SFS 2020:704
Avser: ändr. 74 b §
Kommentar: Producenter, de som driver ett insamlingssystem och de som yrkesmässigt driver system för återanvändning av förpackningar ska på Naturvårdsverkets begäran lämna de uppgifter som myndigheten behöver för att rapportera i enlighet med direktiv 94/62/EG.
Ikraft: 2021-01-01
Ändring: SFS 2020:704
SFS 2020:615
Avser: upph. 11, 20 §§; ändr. 1, 2, 3, 4, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 37, 39, 49, 61, 62, 63, 64, 65, 68, 70, 71, 73, 74, 77, 79 §§; nya 13 a, 25 a, 69 a, 74 a, 74 b §§, rubr. närmast före 16, 74 a, 74 b §§
Kommentar: Anpassning till EU lagstiftning gällande ökade mål för materialåtervinning, digitaltsystem för uppgifter om förpackningar och uppgifter till Naturvårdsverket, information om förpackningsavfall utomlands. Nya krav på bygg- och rivningsavfall och förebyggande åtgärder av avfall.
Ikraft: 2020-08-01
Ändring: SFS 2020:615
SFS 2019:151
Avser: ändr. 40 §
Kommentar: Hänvisning till ytterligare en standard för förpackningar.
Ikraft: 2019-04-15
Ändring: SFS 2019:151
SFS 2018:1470
Avser: 45–47 §§
Kommentar: För att ett insamlingssystem ska anses lämpligt ska det erbjuda borttransport av hushållens förpackningsavfall från alla bostadsfastigheter, inte bara sextio procent som innan.Kravet på borttransport gäller inte sådan borttransport är olämplig med hänsyn till fastighetens utformning eller belägenhet, trafiksäkerheten eller andra omständigheter.
Ikraft: 2025-04-01
Ändring: SFS 2018:1470
SFS 2018:1462
Avser: upphäver
Kommentar: SFS 2018:1462 ersätter förordningen (2014:1073) om producentansvar för förpackningar den 1 januari 2019. Insamlingen av returpapper och förpackningsavfall av de vanligaste materialen ska samlas in bostadsnära (fastighetsnära) eller kvartersnära. Det är producenterna av förpackningar och tidningspapper som ska bekosta insamlingen, inte kommuner och bostadsrättsföreningar. För att aktörerna ska få tid att anpassa sig så kommer servicen på insamlingen att höjas stegvis 2021 och 2025.
Ikraft: 2019-01-01
Ändring: SFS 2018:1462
Visa lagen i fulltext
| *Upphör* Förordningen om producentansvar för förpackningar | https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20181462-om-producentansvar-for_sfs-2018-1462 |
19829666 |
*Upphör* Producentansvar för däck
|
SFS 1994:1236
|
Kort beskrivning
I denna förordning regleras producenters skyldighet att på
ett miljömässigt godtagbart sätt ta hand om däck som har tjänat
ut.
Senast ändring i lagtext
SFS 2023:133
Avser: upphäver
Kommentar: Däckproducenter och däckförsäljare (bilverkstad, bensinstation etc,) är skyldiga att ta emot uttjänta däck och se till att de återanvänds, återvinns, energiutvinns eller tas om hand på något annat miljömässigt godtagbart sätt. Den som är producent enligt Förordningen (2007:185) om producentansvar för bilar anses inte vara producent enligt förordning om producentansvar för däck.Myndighetsföreskrifter som kompletterar förordningen utfärdas av Naturvårdsverket.
Ikraft: 2024-01-01, överg.best.
Ändring: SFS 2023:133
SFS 2020:634
Avser: ändr. 6 §
Kommentar: Begreppet ”operativ tillsyn” byts ut mot enbart ”tillsyn”. I övrigt ingen ändring i tillsynen.
Ikraft: 2020-08-01
Ändring: SFS 2020:634
SFS 2011:20
Avser: 6 §
Ikraft: 2011-03-01
SFS 2007:188
Avser: 3 §,
Ikraft: 2007-06-01
Visa lagen i fulltext
| *Upphör* Producentansvar för däck | http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-19941236-om-prod_sfs-1994-1236/?bet=1994:1236 |
19829635 |
*Upphör* Producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer
|
SFS 2000:208
|
Kort beskrivning
Producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer ska upphöra att gälla den 1 januari 2023. Behovet av ett producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer har upphört. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för glödlampor som har tillverkats före ikraftträdandet.
I denna förordning regleras producenters skyldighet att ta hand om avfall som utgörs av sådana elektriska och elektroniska produkter som utgör glödlampor eller utgör belysningsarmaturer som tillverkats för att användas i hushåll, att informera om sitt ansvar, att lämna upplysningar som rör produkterna samt att samråda om skyldigheternas fullgörande.
Senast ändring i lagtext
SFS 2021:750
Avser: upphäver
Kommentar: Regeringen föreskriver att förordningen (2000:208) om producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer ska upphöra att gälla den 1 januari 2023. Behovet av ett producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer har upphört. Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för glödlampor som har tillverkats före ikraftträdandet.
Ikraft: 2023-01-01
Ändring: SFS 2021:750
SFS 2020:697
Avser: 11, 17 §§
Kommentar: Begreppet "kommunalt avfall" ändras till "hushållsavfall". Avfallsförordningen (2011:927) byts mot nya Avfallsförordningen (2020:614).
Ikraft: 2020-08-01
Ändring: SFS 2020:697
SFS 2016:800
Avser: ändr. 1 §; ny 1 a §
Kommentar: Uppdaterade laghänvisningar.
Ikraft: 2016-08-02
Ändring: SFS 2016:800
SFS 2015:24
Avser: 1 §
Ikraft: 2015-03-01
Ändring: SFS 2015:24
SFS 2011:998
Avser: 11 §
Ikraft: 2011-10-18
Ändring: SFS 2011:998
SFS 2011:31
Avser: ny 17 §, rubr. närmast före 17 §,
Ikraft: 2011-03-01
Ändring: SFS 2011:31
SFS 2008:836
Avser: 1, 4 §§,
Ikraft: 2009-01-01
Ändring: SFS 2008:836
SFS 2007:191
Avser: 4 §,
Ikraft: 2007-06-01
Visa lagen i fulltext
| *Upphör* Producentansvar för glödlampor och vissa belysningsarmaturer | https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2000208-om-producentansvar- | |