X

Anpassa laglistan till nya AFS regelverket

Från den 1 januari 2025 kommer en ny regelstruktur från Arbetsmiljöverket. Dagens 67 föreskrifter slås ihop till 15 mer omfattande föreskrifter. Syftet med hela regelförnyelsen är att göra det lättare att hitta, förstå och använda reglerna. I översiktsbilden nedan visas vad de 15 nya föreskriftshäftena heter och vilka AFS-nummer de har fått. AFS står för Arbetsmiljöverkets författningssamling.

Läs mer om förändringarna på Lagpunkten, här
Alla nya regler finns på Lagpunkten. Läs mer här

Vad du behöver göra

Du kan läsa mer om vilka författningar som ersatt respektive av de gamla författningarna här

Om ni har en extern hjälp, t ex en konsult, så behöver ni kontakta den personen för att få hjälp att uppdatera laglistan med avseende på de nya reglerna.

Om ni själva ansvarar för att upprätthålla laglistan följer du instruktionerna här för att uppdatera er laglista.

I korthet behöver du göra:

  1. Ta det som står under krav på en av de gamla författningarna och flytta det till rätt ny författning.
  2. Ta även det som står under kontroll och gör samma sak.
  3. När du har gått igenom alla gamla författningar och flyttat informationen till de nya ska du fylla i efterlevnaden på den nya författningen.

Exempel

På ett kontor berördes man tidigare typiskt av dessa AFSer:

Gamla AFS

Benämning

Nya AFS

AFS 2001:1

Systematiskt arbetsmiljöarbete

AFS 2023:1

AFS 2020:5

Arbetsanpassning

AFS 2023:2

AFS 1982:3

Ensamarbete

AFS 2023:2

AFS 1999:7

Första hjälpen och krisstöd

AFS 2023:2

AFS 2007:5

Gravida och ammande arbetstagare

AFS 2023:2

AFS 2015:4

Organisatorisk och social arbetsmiljö

AFS 2023:2

AFS 1993:2

Våld och hot

AFS 2023:2

AFS 2012:2

Belastningsergonomi

AFS 2023:10

AFS 2011:19

Kemiska arbetsmiljörisker

AFS 2023:10

AFS 1981:14

Skydd mot skada genom fall

AFS 2023:10

AFS 1998:5

Arbete vid bildskärm

AFS 2023:11

AFS 2020:1

Arbetsplatsens utformning

AFS 2023:12

Det vill säga – i det nya systemet är det endast följande AFSer som typiskt berör ett kontor:

Nya AFS

Benämning

AFS 2023:1

Systematiskt arbetsmiljöarbete

AFS 2023:2

Planering och organisering av arbetsmiljöarbete

AFS 2023:10

Risker i arbetsmiljön

AFS 2023:11

Arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning

AFS 2023:12

Utformning av arbetsplatser

Nedan ser du ett exempel på hur detta kan se ut i Lagpunkten när du väl har flyttat informationen till de nya föreskrifterna. Observera att innehållet beror på hur du idag har tolkat kraven och vilka kontrollpunkter företaget har satt upp. Det som anges i exemplet är ett typiskt exempel för ett kontor, ock alltså gällande Om ni vill ha hjälp med detta kan du kontakta Lagpunkten här.

AFS 2023:2 Planering och organisering av arbetsmiljöarbete
Exempel

Krav

Kontroll

2 kap - Organisatorisk och social arbetsmiljö
Det ska finnas rutiner för att förebygga ohälsosam arbetsbelastning, kränkande särbehandling, mm, som ska vara kommunicerade.
Hög arbetsbelastning ska hanteras och stress förebyggas genom att klargöra ansvar, arbetsuppgifter och resurser. Chefer ska utbildas om arbetsmiljöansvar och ohälsosam arbetsbelastning med mera.
Det ska finnas mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, som syftar till att främja hälsa och öka organisationens förmåga att motverka ohälsa.​

1) Bedöms arbetsbelastning och säkerställande av tillräckliga resurser regelbundet?
2) Dokumenteras arbetsuppgifter och förväntningar i varje roll?
3) Har chefer tillräcklig utbildning om arbetsmiljö och ohälsosam arbetsbelastning?
4) Genomförs undersökningar om trivsel och stress?
5) Finns arbetsmiljömål formulerade och är de kända?
6) Är målen dokumenterade? (om 10 st eller fler arbetstagare)

3 kap - Arbetsanpassning
Arbetsuppgifter ska anpassas för anställda med nedsatt arbetsförmåga, och arbetsgivaren ska ha en plan för arbetsanpassning. Behovet av anpassning ska identifieras tidigt, och samverkan med företagshälsovård ska säkerställas. Dessutom ska chefer informeras och utbildas i arbetsanpassning.

Skriftliga rutiner för arbetsanpassning ska finnas om det är fler än 10 anställda.

1) Noteras antal pågående rehabiliteringar (oftast i löneprogram)?
2) Noteras antal pågående anpassningar?
3) Finns rutiner för anpassning med regelbunden uppföljning av anpassningsåtgärder (dokumenterade om fler än 10 anställda)?

4 kap - Första hjälpen och krisstöd
Anställda ska ha kunskap i första hjälpen, och utrustning för detta ska tillhandahållas. Tillräckligt många personer med utbildning ska finnas tillgängliga. Information om var första hjälpen-utrustningen finns. (Se även AFS 2023:12, kap Säkerhet)
Chefer och arbetsledare ska ha tillräckliga kunskaper om krisstöd för att kunna planera och organisera krisstödet

1) Har anställda genomfört första hjälpen utbildning?
2) Finns rutiner för krisstöd dokumenterade och kommunicerade?
3) Finns tillgänglig första hjälpen utrustning, anslag i lokalen med kontaktinformation?

5 kap - Våld och hot om våld
All verksamhet där det kan finnas risk för våld, eller hot om våld, oavsett hur hoten förmedlas, fysiskt eller via ex v telefon eller internet. Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att förebygga våld eller hot om våld. Personalen ska ha kunskap om hur säkerhetsrutinerna fungerar.

1) Finns det en övergripande riskbedömning, eller specifika riskbedömningar, som har identifierat att/om våld eller hot om våld skulle kunna förekomma (t.ex. vid reception)?
2) Finns rutiner för att säkerställa att berörd personal har aktuell kunskap om säkerhetsrutiner relaterat till våld eller hot?

6 kap - Ensamarbete
Krav på att minimera risker vid arbete som utförs utan fysisk och/eller social närvaro av andra människor.

1) Finns arbetsmoment som är ensamarbeten?
2) Finns riskbedömning och förebyggande åtgärder för ensamarbete såsom personlarm eller andra kommunikationsrutiner?

7 kap - Gravida, nyförlösta och ammande arbetstagare
Arbetsgivaren ska bedöma riskerna för gravida och ammande arbetstagare samt anpassa arbetsuppgifter för gravida och nyförlösta. Arbetstagare ska informeras om sina rättigheter, och möjlighet till pauser för vila och amning ska ges. Specifika krav för angivna arbetsuppgifter, t ex nattarbete. Dessutom ska alla anpassningsåtgärder dokumenteras.

1) Finns beredskap för alternativa arbetsuppgifter för gravida och nyförlösta?
2) Finns det arbetstagare med behov av anpassning?

9 kap - Anteckningar om jourtid, övertid och mertid
Arbetsgivaren ska anteckna jourtid, övertid och mertid, samt följa upp övertidens omfattning. När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Övertiden får uppgå till högst 200 timmar under ett kalenderår.

(Övertid utöver allmän övertid får tas ut med högst 150 timmar per arbetstagare under ett kalenderår om det finns särskilda skäl för det och situationen inte har gått att lösa på annat rimligt sätt (extra övertid). (ATL: SFS 1982:673))

1) Kontrolleras jourtid, övertid och mertid i löneprogram?

Made with HTML Tables

Lagpunkten är en webbtjänst för lagbevakning och lagefterlevnad. I Lagpunkten finns alla lagar som är relevanta för ett företag, såväl på svensk nivå som på EU-nivå.

Titta på vår instruktiva film om hur Lagpunkten kan hjälpa dig att snabbt komma igång.

Saknar ett enkel och kraftfullt verktyg för att ha koll på lagkrav och efterlevnad? Testa vår tjänst i två veckor utan kostnad.