X
Nyhetslista
/ Kategorier: Nyheter juni 2025

Effektiv, digital miljötillsyn för myndigheter

Fem myndigheter har nu lämnat över förslag till regeringen på hur tillsynsvägledningen till tillsynsmyndigheter kan bli än bättre och mer lättillgänglig. Syftet är att skapa en mer enhetlig, effektiv och rättssäker tillsyn i hela landet.

Tillsammans har myndigheterna tagit fram förslag på två digitala lösningar, en för råd och stöd, och en för uppföljning och utvärdering, som ska möta dagens behov av ökad samordning och kvalitet inom miljöbalkstillsynen. Förslagen kommer att kunna effektivisera arbetet med tillsyn något som också gynnar företag, som får mer rättvisa och förutsägbara villkor.

– Ansvaret för tillsynsvägledning är uppdelat på flera myndigheter. Det försvårar möjligheten att arbeta enhetligt och effektivt med miljötillsynen idag och det drabbar både miljöinspektörerna och företagen. Därför är det så viktigt att vi tillsynsvägledande myndigheterna tar första steget mot ett samarbete kring en gemensam digital plattform, säger Johan Kuylenstierna, generaldirektör Naturvårdsverket.

Myndigheterna föreslår en gemensam nationell webbplats för råd och stöd som blir navet för all tillsynsvägledande information och samverkan. För uppföljning och utvärdering är förslaget en digital lösning dit tillsynsmyndigheter lämnar uppgifter om sin tillsyn. Här sammanställs uppgifterna, bearbetas och görs tillgängliga. Detta gör det möjligt att följa upp miljötillsynen på ett mer systematiskt och insiktsfullt sätt.

– Det här initiativet innebär för länsstyrelsen ett steg mot en mer samlad tillgång till tillsynsdata. Det kommer vara till hjälp att följa upp den tillsyn vi utför, men även att följa upp den tillsyn som kommunerna utför. Detta innebär att vi kan stödja både regering och kommunerna med förbättrade underlag – och i förlängningen förbättra miljöarbetet, säger Kristina Nyhlén, enhetschef länsstyrelsen i Östergötlands län.

För att möjliggöra genomförandet föreslås att Naturvårdsverket får ett uppdrag att leda utvecklingen av den digitala plattformen fram till 2029.

– Om detta genomförs innebär det att kommunerna kommer att få det betydligt enklare att kommunicera med sektorsmyndigheterna och att ta del av deras vägledningar. Information och verktyg som idag är spridda på många olika myndigheters webbplatser, i olika verktyg, plattformar, filer och format kommer att samlas på en gemensam digital plattform, säger Fredrik Berglund, sakkunnig näringslivsfrågor, Sveriges Kommuner och Regioner.
Föregående artikel Ansökningar om statligt stöd för ny kärnkraft
Nästa artikel Uppdaterade föreskrifter om reduktionsplikt
Skriv ut
26 Betygsätt artikel:
Inga betyg

Lagpunkten är en webbtjänst för lagbevakning och lagefterlevnad. I Lagpunkten finns alla lagar som är relevanta för ett företag, såväl på svensk nivå som på EU-nivå.

Titta på vår instruktiva film om hur Lagpunkten kan hjälpa dig att snabbt komma igång.

Saknar ett enkel och kraftfullt verktyg för att ha koll på lagkrav och efterlevnad? Testa vår tjänst i två veckor utan kostnad.