Skärpta normer för koldioxidutsläpp i EU
EU rådet har formellt antagit förordningen om normer för koldioxidutsläpp från tunga fordon som ändrar och stärker de befintliga EU-reglerna. Syftet med uppdateringen är att ytterligare minska koldioxidutsläppen inom vägtransportsektorn och införa nya mål för 2030, 2035 och 2040.
Mer robusta standarder för koldioxidutsläpp kommer att bidra till att andelen utsläppsfria fordon ökar i den tunga fordonsparken i hela EU, och samtidigt säkerställs och förbättras innovationen och konkurrenskraften inom sektorn.
Bredare tillämpningsområde
Med de reviderade reglerna utvidgas den befintliga förordningens tillämpningsområde så att nästan alla nya tunga fordon med certifierade koldioxidutsläpp – även mindre lastbilar, stadsbussar, turistbussar och släpvagnar – omfattas av utsläppsminskningsmål.
Nya mål för minskade utsläpp
Med de nya reglerna förblir det nuvarande målet för 2025 oförändrat med kravet på en utsläppsminskning med 15 procent för tunga lastbilar som väger mer än 16 ton. I linje med EU:s klimatmål för 2030 och därefter fastställs i förordningen följande nya mål:
- en utsläppsminskning med 45 % från och med 2030 (ökning från 30 %)
- en utsläppsminskning med 65 % från och med 2035
- en utsläppsminskning med 90 % från och med 2040
Dessa mål gäller för medeltunga lastbilar, tunga lastbilar som väger mer än 7,5 ton och turistbussar, samt motsvarande arbetsfordon, från och med 2035.
Nollutsläppsmål för stadsbussar
Ett nollutsläppsmål på 100 procent för nya stadsbussar kommer att införas 2035, med ett delmål på 90 procent för denna kategori 2030. Långfärdsbussar kommer att undantas från detta mål, eftersom de betraktas som turistbussar vid mätning av utsläppsminskningar.