X
Nyhetslista
/ Kategorier: Nyheter juni 2022

Ny konsumentköplag

Från och med den 1 maj har man ett bättre läge att reklamera varor som det är fel på. Då får vi en ny konsumentköplag. En viktig förändring ligger i reklamationsrätten.

Tidigare låg ansvaret för att bevisa att felet var ursprungligt mest på konsumenten, bara det första halvåret var det säljarens ansvar att visa att så inte var fallet. Med den nya lagen är det säljarens ansvar de första två åren att kunna visa att felet inte är med från början. Rätten att reklamera, det vill säga gå tillbaka till säljaren och klaga på en vara som visat sig vara felaktig, sträcker sig som tidigare över totalt tre år.

Krav på uppdateringar

Andra nyheter i lagen är att den som tillhandahåller varor med digitala delar till exempel datorer och mobiler, blir skyldig att göra säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar under viss tid.

Specialregler för djurköp

Köp av djur omfattades av den tidigare lagen, men nu införs vissa specialregler. Vid köp av djur är tiden för den omvända bevisbördan sex månader och för djur som är dyrare än cirka 5 000 kronor kan den avtalas bort.

Den nya lagen innebär att Sverige förändrar sin lagstiftning så den följer den inom EU.

Om du har köpt något före den 1 maj i år gäller den tidigare lagens regler.
Föregående artikel Nu ska lampor och lysrör med kvicksilver bort
Nästa artikel Nya gränsvärden i dricksvatten för PFAS, arsenik, bly och kadmium
Skriv ut
18 Betygsätt artikel:
Inga betyg

Lagpunkten är en webbtjänst för lagbevakning och lagefterlevnad. I Lagpunkten finns alla lagar som är relevanta för ett företag, såväl på svensk nivå som på EU-nivå.

Titta på vår instruktiva film om hur Lagpunkten kan hjälpa dig att snabbt komma igång.

Saknar ett enkel och kraftfullt verktyg för att ha koll på lagkrav och efterlevnad? Testa vår tjänst i två veckor utan kostnad.