X
Nyhetslista
/ Kategorier: Nyheter september 2022

Ny lag om tobaksfria nikotinprodukter

Från och med 1 augusti 2022 finns ett förbud mot att marknadsföra tobaksfria nikotinprodukter genom kommersiell reklam i tv-sändningar, beställ-tv eller radio.

En näringsidkare får inte heller göra reklam för sådana produkter före, under eller efter användargenererade videor på en videodelningsplattform. Det är inte heller tillåtet att sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde om sponsringen främjar tobaksfria nikotinprodukter.

All annan marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter ska förhålla sig till kravet på särskild måttfullhet. Reklam eller andra marknadsföringsåtgärder får därmed inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk. Det är förbjudet att i marknadsföringen göra ovidkommande hänvisningar till produktens smak. Marknadsföringen får inte heller riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Det har även införts vissa ändringar i lagen om tobak och liknande produkter. I lagen om tobak och liknande produkter införs bland annat ett krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring på fysiska försäljningsställen genom kommersiella meddelanden av e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Det innebär att sådana kommersiella meddelanden inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmuntra till bruk av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Föregående artikel Ansvarsfördelningen för kemikaliekontrollen förändras
Nästa artikel Tuffare krav på marknadsföring och information
Skriv ut
268 Betygsätt artikel:
Inga betyg

Lagpunkten är en webbtjänst för lagbevakning och lagefterlevnad. I Lagpunkten finns alla lagar som är relevanta för ett företag, såväl på svensk nivå som på EU-nivå.

Titta på vår instruktiva film om hur Lagpunkten kan hjälpa dig att snabbt komma igång.

Saknar ett enkel och kraftfullt verktyg för att ha koll på lagkrav och efterlevnad? Testa vår tjänst i två veckor utan kostnad.