/ den 13 september 2022 / Kategorier: Nyheter september 2022 Ny lag om tobaksfria nikotinprodukter Från och med 1 augusti 2022 finns ett förbud mot att marknadsföra tobaksfria nikotinprodukter genom kommersiell reklam i tv-sändningar, beställ-tv eller radio.En näringsidkare får inte heller göra reklam för sådana produkter före, under eller efter användargenererade videor på en videodelningsplattform. Det är inte heller tillåtet att sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde om sponsringen främjar tobaksfria nikotinprodukter. All annan marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter ska förhålla sig till kravet på särskild måttfullhet. Reklam eller andra marknadsföringsåtgärder får därmed inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk. Det är förbjudet att i marknadsföringen göra ovidkommande hänvisningar till produktens smak. Marknadsföringen får inte heller riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.Det har även införts vissa ändringar i lagen om tobak och liknande produkter. I lagen om tobak och liknande produkter införs bland annat ett krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring på fysiska försäljningsställen genom kommersiella meddelanden av e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Det innebär att sådana kommersiella meddelanden inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmuntra till bruk av e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Föregående artikel Ansvarsfördelningen för kemikaliekontrollen förändras Nästa artikel Tuffare krav på marknadsföring och information Skriv ut 268 Betygsätt artikel: Inga betyg Tags: tobak nikotin Fler länkar Ny lag om tobaksfria nikotinprodukterKonsumentverket