Nya regler för redovisning av växthusgasutsläpp från transporttjänster
För att stödja Europas övergång till grönare transporter och uppnå EU:s mål om klimatneutralitet antog rådet sin gemensamma ståndpunkt (allmän riktlinje) om nya regler för redovisning av växthusgasutsläpp från transporttjänster.
Förslagets huvudsyften
Utkastet till förordning, som lades fram som en del av lagstiftningspaketet om grönare godstransporter, syftar främst till att förbättra beräkningen av och informationen om transporttjänsternas växthusgasutsläpp så att kunderna kan välja de mest hållbara transportalternativen.
I utkastet till förordning fastställs ett gemensamt regelverk, baserat på en ISO-standard, för redovisning av växthusgasutsläpp från transporttjänster för hela den multimodala transportkedjan och därmed skapas lika villkor för olika transportsätt, segment och EU:s nationella nätverk. I förslaget till förordning görs det inte obligatoriskt att beräkna eller rapportera utsläpp av växthusgaser, men det krävs efterlevnad av förordningen när uppgifter lämnas ut eller om sådana beräkningar och sådant offentliggörande krävs enligt tillämplig nationell lagstiftning. Förslaget är utformat för att stödja företag som beräknar och rapporterar växthusgasutsläppen från sin transportverksamhet på frivillig eller avtalsmässig grund, eller när så krävs till följd av andra särskilda åtgärder som vidtas av industrin och offentliga myndigheter.
Rådets viktigaste ändringar
Den allmänna inriktningen i kommissionens förslag behölls i rådets gemensamma ståndpunkt. Rådet införde dock vissa ändringar av förslaget, främst i syfte att
- förhindra dubblering av reglerna för redovisning av växthusgasutsläpp i olika delar av EU-lagstiftningen
- underlätta för små och medelstora företag att följa förordningen
- upprätta heltäckande och exakta databaser över standardvärden för utsläppsintensitet och utsläppsfaktorer
- tillåta medlemsländerna att tillämpa strängare regler för inhemska transporter, utom sådana som utförs av små och medelstora företag
Slutligen har rådet också ändrat vissa av kommissionens befogenheter så att medlemsländerna kommer att vara nära involverade i genomförandet av förordningen.