EU kommer att införa en ny förordning för att motverka att företag flyttar produktionen av vissa utsläppsintensiva varor utanför EU:s gränser. Det så kallade CBAM-systemet innebär att importörer av vissa varor ska betala ett koldioxidpris som motsvarar priset inom EU. Nu är det klart att det blir Naturvårdsverket som får ansvaret för att CBAM följs i Sverige.
55 %-paketet: preliminär överenskommelse med ambitiösa mål för koldioxidupptag inom sektorn för markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk.
Rådet och Europaparlamentet har nått en preliminär politisk överenskommelse om att stärka bidraget från sektorn för markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk (LULUCF) till EU:s höjda övergripande klimatambition för 2030.
Budgetsatsning på infångning och lagring av koldioxid. Regeringen avser att ge Sveriges geologiska undersökning (SGU) i uppdrag att utreda lämpliga platser för koldioxidlagring i Sverige samt analysera förutsättningarna för driften av lagringsplatserna. Syftet är att informationen på sikt ska underlätta för företag att investera i CCS-lagring och därmed minska sina koldioxidutsläpp och klimatavtryck.
Första förslaget om 55 %-paketet nu godkänt: strängare mål för CO2-utsläpp från nya personbilar och lätta lastbilar. Rådet och Europaparlamentet har nått en preliminär politisk överenskommelse om strängare utsläppsnormer för koldioxid för nya personbilar och lätta lastbilar. Syftet är att gå mot utsläppsfri mobilitet.
Regeringen fortsätter satsningen på bio-CCS genom ett statligt stöd på 36 miljarder kronor under perioden 2026–2046 vilket ska fördelas till de aktörer som kan avskilja och lagra koldioxid till lägst kostnad. Sveriges geologiska undersökning (SGU) får i uppdrag att utreda lämpliga platser för koldioxidlagring.