X
Nyhetslista
/ Kategorier: Nyheter februari 2024

Koldioxidutsläppen från tunga fordon ska minskas i EU

Rådet och Europaparlamentets förhandlare har nått en preliminär politisk överenskommelse om normerna för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Även mindre lastbilar, långfärdsbussar och släpvagnar ska omfattas av utsläppsminskningsmål.

Syftet är att ytterligare minska koldioxidutsläppen inom vägtransportsektorn och att införa nya mål för 2030, 2035 och 2040. De nya reglerna kommer att bidra till att uppfylla EU:s klimatmål för 2030 och uppnå klimatneutralitet senast 2050.

Förslaget syftar också till att ge incitament till en ökad andel utsläppsfria fordon i hela EU:s fordonspark för tunga fordon, samtidigt som man säkerställer att innovation och konkurrenskraft inom sektorn tryggas och stärks.
Överenskommelsen är preliminär i avvaktan på formellt antagande i parlamentet och rådet.

Förordningens tillämpningsområde

Medlagstiftarna enades om att utvidga förordningens tillämpningsområde så att nästan alla nya tunga fordon med certifierade koldioxidutsläpp – även mindre lastbilar, långfärdsbussar och släpvagnar– omfattas av utsläppsminskningsmål.

Undantag från de mål för minskning av koldioxidutsläppen som fastställs i förordningen kommer att gälla för

  • små tillverkare och fordon som används för gruvdrift, skogsbruk och jordbruk
  • fordon som är avsedda att användas av försvarsmakten och brandkåren
  • fordon för civilskydd, ordningsmakten och sjukvård
Den preliminära överenskommelsen utvidgar också förordningens tillämpningsområde till arbetsfordon såsom sopbilar eller betongblandare i ett senare skede (2035). Dessutom kommer kommissionen att analysera möjligheten att inkludera mindre lastbilar (under 5 ton) i tillämpningsområdet.

I den preliminära överenskommelsen behandlas också frågan om eftermonterade fordon, dvs. konventionella fordon som konverterats till utsläppsfria fordon, vilket gör det möjligt att överföra sådana fordon mellan tillverkare. Medlagstiftarna enades om att ge kommissionen i uppdrag att senast 2025 bedöma behovet av att underlätta spridningen på marknaden av eftermonterade tunga fordon genom harmoniserade regler för godkännande av dem.

Nya mål för minskade utsläpp

I linje med EU:s klimatmål för 2030 och därefter bibehöll rådet och parlamentet de mål som kommissionen fastställt i sitt förslag för 2030 (45 procent), 2035 (65 procent) och 2040 (90 procent), utöver det minskningsmål på 15 procent för 2025 som redan föreskrevs i den nuvarande förordningen. Dessa mål kommer att gälla tunga lastbilar över 7,5 ton och långfärdsbussar.

Medlagstiftarna enades om att fastställa målen för släpfordon till 7,5 procent och för påhängsvagnar till 10 procent (bilaga I). De införde också definitionen av eldrivna släpvagnar för att skapa rättslig klarhet och anpassa de befintliga föreskrifterna till den tekniska utvecklingen för denna nya typ av släpfordon, med tanke på de elektroniska släpvagnarnas potential att bidra till att minska släpfordonens koldioxidutsläpp.

Nollutsläppsmål för stadsbussar

Genom den föreslagna ändringen införs ett nollutsläppsmål på 100 procent för stadsbussar senast 2035, samtidigt som det fastställs ett delmål på 90 procent för denna kategori senast 2030. Medlagstiftarna enades om att undanta interstadsbussar från detta mål och placera denna typ av tunga fordon under de allmänna målen för längfärdsbussar.

Översynsklausul

Den ändrade förordningens effektivitet och inverkan på ovannämnda mål kommer att ses över av kommissionen 2027. Medlagstiftarna lade till en rad bestämmelser för att göra översynsklausulen mer omfattande.

Bland annat kommer kommissionen också att behöva utvärdera möjligheten att utveckla en gemensam metod för bedömning och rapportering om koldioxidutsläppen under hela livscykeln från nya tunga fordon och göra en bedömning av den roll som en koldioxidkorrigeringsfaktor spelar i omställningen till utsläppsfri mobilitet inom sektorn för tunga fordon. Rollen för en metod för registrering av tunga fordon som uteslutande drivs med koldioxidneutrala bränslen kommer också att bedömas i översynen.
Föregående artikel Energiutblick 2023
Nästa artikel Skadliga utsläpp från F-gaser och ozonnedbrytande ämnen ska minskas
Skriv ut
67 Betygsätt artikel:
Inga betyg

Lagpunkten är en webbtjänst för lagbevakning och lagefterlevnad. I Lagpunkten finns alla lagar som är relevanta för ett företag, såväl på svensk nivå som på EU-nivå.

Titta på vår instruktiva film om hur Lagpunkten kan hjälpa dig att snabbt komma igång.

Saknar ett enkel och kraftfullt verktyg för att ha koll på lagkrav och efterlevnad? Testa vår tjänst i två veckor utan kostnad.