Rådet har antagit fem rättsakter som kommer att göra det möjligt för EU att minska utsläppen av växthusgaser inom ekonomins viktigaste sektorer, samtidigt som de mest utsatta medborgarna och mikroföretagen och de sektorer som är utsatta för koldioxidläckage får effektivt stöd under klimatomställningen.
Sveriges klimatmål till 2030 kommer inte att nås om en omfattande sänkning av reduktionsplikten på diesel och bensin genomförs och bibehålls. Avståndet till det långsiktiga klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045 har minskat, men det behövs förstärkta insatser inom flera områden för att möjliggöra en omställning. Det visar Naturvårdsverkets underlag till regeringens klimatpolitiska handlingsplan.
Naturvårdsverkets fördjupade utvärdering av miljömålen visar på framsteg inom flera områden. Men i många fall är utvecklingen negativ. Naturvårdsverket föreslår att regeringen ska prioritera klimat och biologisk mångfald.
Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen. Det innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 inte kommer erhålla klimatbonus.
Enligt förordning (2020:750) om statligt stöd till vissa miljöfordon ska fordonen vara inregistrerade i Transportstyrelsens fordonsregister för att få del av stödet.