Rådet och Europaparlamentets förhandlare har nått en preliminär politisk överenskommelse om normerna för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Även mindre lastbilar, långfärdsbussar och släpvagnar ska omfattas av utsläppsminskningsmål.
En ny rapport som har tagits fram på uppdrag av Energimyndigheten analyserar hur borttagning av koldioxid från atmosfären, så kallade negativa utsläpp, kan bidra till att uppnå Parisavtalets långsiktiga temperaturmål.
Nu inleds infasningen av sjöfartssektorn i EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS). Från och med 2026 ska sjöfarten vara helt inkluderad i systemet. Till en början ingår endast större last- och passagerarfartyg över 5000 bruttotonnage. Dessa rederier är från och med 2024 skyldiga att rapportera sina verifierade utsläpp till Naturvårdsverket.
Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar Prop. 2023/24:55. I propositionen föreslås regler om krav på information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar.
Rådet har antagit sin ståndpunkt (”allmän riktlinje”) om ett utkast till förordning om en ram för åtgärder för att stärka Europas ekosystem för tillverkning av nettonollteknikprodukter, mer känd som rättsakten om nettonollindustri.